کاربردهای هوشمندسازی خانه و ساختمان, مجله هوشمند سازی خانه هوشمند نوین‌گذر

گلخانه هوشمند چیست؟ | مزایا و امکانات بی نظیر هوشمند سازی گلخانه ✔️

گلخانه هوشمند چیست؟

افزایش جمعیت جهان از یک‌سو و کاهش منابع و به خطر افتادن امنیت غذایی، باعث شده است کارشناسان این حوزه به دنبال استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی باشند تا از هدر رفت منابع جلوگیری کنند. گلخانه هوشمند یکی از این فناوری‌های ­‌‌نوپا است که علاوه بر صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع، مزیت اقتصادی زیادی نیز به همراه دارد. اگر می‌خواهید بدانید گلخانه هوشمند چه فرقی با گلخانه‌های معمولی دارد و چطور آینده کشاورزی را متحول می‌کند تا پایان با ما باشید.

گلخانه یک فضای سرپوشیده است که گیاهان را از سرما و گرما محفوظ نگه می‌دارد و باعث می‌شود انواع گیاهان و میوه‌ها در تمام سال در دسترس باشند. گلخانه باید در یک مکان آفتاب‌گیر ساخته شود و تهویه مناسبی هم داشته باشد. گلخانه‌های هوشمند مجهز به فناوری‌های مدرن حس‌گر و ارتباطات هستند که به‌صورت خودکار اطلاعات را از محیط اطراف و محصولات دریافت و پردازش می‌کنند. به کمک این فناوری شما می‌توانید نور، رطوبت، دما و تهویه را از راه دور و به کمک گوشی یا تبلت خود کنترل و تنظیم کنید. این قابلیت علاوه بر اینکه شما را از حضور فیزیکی بی‌نیاز می‌کند، باعث می‌شود تا بهترین شرایط برای رشد گیاه را فراهم کنید.

گلخانه هوشمند

امکانات گلخانه هوشمند

تنظیم دما هوشمند با سنسورهای گلخانه هوشمند

می‌دانید که دما در طول شبانه‌روز نوسان دارد و ثابت نیست. این تغییرات دمایی تأثیر مستقیمی روی کیفیت گیاهان گلخانه دارد. به همین دلیل وجود سامانه‌ای که دمای محیط را کنترل و سامانه‌های سرمایش و گرمایش را تنظیم کند، ضروری به نظر می‌رسد. سیستم کنترل هوشمند دمای گلخانه قادر است دمای هر نقطه از گلخانه هوشمند را به‌صورت جداگانه اندازه‌گیری و کنترل کند و در مواقع لزوم برای خاموش کردن هیترها و فن‌ها اقدام نماید. کافی است یک ترموستات هوشمند در گلخانه نصب‌کرده و دمای مجاز را هم مشخص کنید تا در صورت خارج شدن دما از حالت عادی، ترموستات به‌صورت خودکار دما را به شرایط نرمال برگرداند.

کنترل هوشمند رطوبت با سنسورهای گلخانه هوشمند

یکی دیگر از قابلیت‌های گلخانه هوشمند، امکان کنترل رطوبت محیط است. حس‌گر رطوبت قادر است میزان رطوبت موجود در هوا را از طریق گوشی موبایل در اختیار شما قرار دهد و به‌این‌ترتیب از خسارت به گیاهان جلوگیری کند.

کنترل هوشمند میزان تابش نور خورشید

ازآنجایی‌که گلخانه یک محیط بسته و سرپوشیده است، تابش نور خورشید در روزهای داغ تابستان می‌تواند دردسرساز شده و همه زحمات باغدار را هدر بدهد؛ اما فنّاوری در این مورد هم به کمک می‌آید و به‌راحتی از خسارت به گلخانه جلوگیری می‌کند. چراکه به کمک سیستم سایه هوشمند می‌توان میزان تابش خورشید را کاهش داد و شرایط ایدئال و مناسبی برای گیاهان ایجاد کرد.

سیستم آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند میزان آب موردنیاز زمین در بازه‌های زمانی مختلف را می‌سنجد و با توجه به وضعیت جوی، نوع خاک، رطوبت خاک، سرعت باد و میزان بارندگی منطقه به‌صورت خودکار اقدام به آبیاری گلخانه می‌کند. برای مثال اگر منطقه موردنظر دچار خشک‌سالی شده و مدت زیادی باران نباریده باشد، این سیستم به‌صورت خودکار آبیاری را افزایش می‌دهد و برعکس. مزیت دیگر این سیستم این است که امکان سنجش میزان شوری خاک و کود دهی خودکار هم دارد. با این حساب خیال شما از بابت آبیاری و کود دهی گیاهان راحت خواهد بود و به‌راحتی می‌توانید در روزهای بارانی فقط با گوشی خود میزان آبیاری را کنترل کنید.

اندازه‌گیری هوشمند غلظت گاز CO2

به کمک سیستم آشکارساز گاز می‌توان میزان غلظت گازهای مختلف مثل CO2 را اندازه‌گیری کرد و درصورتی‌که از حد مجاز فراتر برود، از طریق گوشی موبایل از آن آگاه شد.

گلخانه هوشمند نوین گذر و هوشمند سازی گلخانه

گلخانه هوشمند نوین گذر و هوشمند سازی گلخانه

مزایای گلخانه هوشمند و هوشمند سازی گلخانه

  1. امکان کنترل از راه دور
  2. پایش و بررسی مداوم داده‌ها و ارزیابی بیماری و عفونت‌های گیاهان
  3. به حداقل رساندن کار و کاهش نیاز به نیروی انسانی
  4. صرفه‌جویی در مصرف آب
  5. افزایش برداشت محصول
  6. بهینه‌سازی عملکرد و کارایی منابع
  7. ایجاد بینش درست درباره خصوصیات خاک و آگاهی از خطرات آفات و قارچ‌ها
  8. افزایش امنیت و جلوگیری از سرقت گیاهان گلخانه با حسگرهای اینترنت اشیا
  9. امکان برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تجهیزات گلخانه هوشمند
  10. امکان انتخاب سناریوهای متفاوت بر اساس شرایط
  11. پرورش گیاهان چهارفصل و کنترل رشد گیاهان
  12. تأمین نور مناسب گیاهان در تمام فصول سال
  13. امکان کاشت هم‌زمان چند نوع محصول

گلخانه هوشمند نوین گذر و هوشمند سازی گلخانه

انواع سیستم گلخانه های هوشمند

روش کنترل دستی در هوشمندسازی گلخانه

در کنترل دستی یک نفر باید در گلخانه حضورداشته باشد تا تجهیزات را روشن و خاموش کند. البته انتخاب این روش به شما بستگی دارد که تا چه حد به خودکار بودن کارها تمایل دارید. اگر صاحب یک گلخانه بزرگ هستید، شاید این روش چندان مطلوب نباشد.

تجهیزات نیمه‌خودکار در هوشمند سازی گلخانه

در این حالت بخش زیادی از کار به‌صورت خودکار و از راه دور انجام می‌شود، اما همچنان نیاز به حضور فیزیکی افراد وجود دارد تا عملکرد تجهیزات هوشمند بررسی شود.

تجهیزات تمام‌خودکار در گلخانه هوشمند

در روش تمام‌خودکار شما می‌توانید از دورترین نقاط گلخانه هوشمند خود را تحت نظر بگیرید و از حضور در محل بی‌نیاز باشید. فقط لازم است تجهیزات هوشمند را به موبایل و تبلت خود وصل کنید و بقیه کار را به آن‌ها بسپارید!

تجهیزات گلخانه هوشمند

  1. انواع حس‌گرها برای دریافت اطلاعات از محیط
  2. پنل کنترل‌گر مرکزی
  3. انواع بردهای الکترونیک مثل انواع PLS
  4. انواع رله‌ها برای انتقال دستور از برد به دستگاه‌های دیگر
  5. نمایشگرهای LED برای نشان دادن آمار و اطلاعات به کاربر

گلخانه هوشمند نوین گذر و هوشمند سازی گلخانه

گلخانه هوشمند در ایران

با توجه به شرایط آب و هوایی و خشک‌سالی گسترده در ایران، به‌جرئت می‌توان گفت هوشمندسازی گلخانه‌ها دیگر نه‌فقط یک مزیت بلکه یک ضرورت انکارناپذیر است. شاید شنیده باشید که جنگ‌های آینده جنگ بر سر آب خواهد بود و کشور ما به دلیل بافت خشک و بیابانی، بیش از هر کشوری در معرض خطر قرار دارد. کشاورزی هوشمند یکی از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش مصرف آب و سایر انرژی‌های تجدید ناپذیر مؤثر باشد. خوشبختانه در سال‌های اخیر استقبال از این شیوه‌های نوین بیشتر از قبل شده و تعدادی از باغداران به خودکارسازی و هوشمندسازی گلخانه خود روی آورده‌اند، اما هنوز راه درازی در پیش است!

قیمت گلخانه هوشمند در شرکت هوشمند سازی گلخانه نوین گذر

هزینه سیستم گلخانه هوشمند به امکانات و تجهیزات موردنیاز شما بستگی دارد. به‌طورکلی می‌توان گفت قیمت هوشمندسازی گلخانه با توجه به ابعاد و متراژ آن، تعداد حس‌گرهای هوشمند (حس‌گر دما، رطوبت، سرعت باد و…) سخت‌افزارها، تابلو، برد اتوماسیون و رله‌ها تعیین می‌شود. در ضمن باید بدانید که هوشمندسازی گلخانه هیدروپونیک تفاوت چندانی با گلخانه معمولی ندارد، مگر اینکه قصد داشته باشید عناصر و ترکیبات شیمیایی آب بستر گیاهان را اندازه‌گیری و کنترل کنید که در این صورت ممکن است هزینه‌ها بیشتر شود.

شاید یکی از موانع اصلی در راه گسترش استفاده از گلخانه اتوماتیک، هزینه راه‌اندازی آن باشد؛ اما با یک بررسی کلی می‌توان فهمید که این هزینه‌ها در برابر مزایا و امکانات بی‌شمار آن و البته شرایط اقلیمی ایران، ناچیز است. چراکه هر چه امروز در گلخانه هوشمند بکارید، فردا چندین برابر درو خواهید کرد! جهت کسب اطلاعات بیشتر با گارشناسان نوین گذر تماس حاصل فرمایید.

مجله هوشمند سازی خانه هوشمند نوین گذر

مجله هوشمند سازی نوین گذر ➤➤➤

  1. همه آنچه باید درباره ChatGPT بدانید! | صفر تا صد روش استفاده از چت جی پی تی   ✔️
  2. کشاورزی هوشمند و مزرعه هوشمند چیست؟ | بررسی مزایای کشاورزی هوشمند نسبت به روش سنتی ✔️
  3. پروتکل هوشمند سازی لورا LoRa چیست؟ | چرا لورا بهترین پروتکل هوشمندسازی خانه و منتخب نوین گذر است؟  ✔️
  4. مرکز خرید و پاساژ هوشمند | فروشگاه هوشمند | مزایا و امکانات هوشمند سازی مرکز تجاری و فروشگاه  ✔️
  5. صفر تا صد هوشمند سازی پارکینگ | تجهیزات، مزایا و امکانات بی نظیر پارکینگ هوشمند نوین گذر  ✔️
  6. هوشمند سازی بیمارستان و مراکز درمانی | بیمارستان، درمانگاه و کلینیک و مرکز درمانی هوشمند  ✔️
  7. هوشمند سازی پارکینگ و مدیریت هوشمند پارکینگ چیست؟ | انواع پارکینگ هوشمند مکانیزه و طبقاتی شهری  ✔️
  8. صفر تا صد سیستم آبیاری هوشمند خانگی، ویلا و آبیاری اتوماتیک باغ، گلخانه، مزارع و باغچه ✔️
  9. کاتولوگ هوشمند چیست؟ | صفر تا صد کاتالوگ دیجیتال نوین گذر به همراه قیمت و نمونه  ✔️
  10. بندر هوشمند چیست؟ | مزایا و امکانات هوشمند سازی بنادر و صنعت كشتيرانی توسط نوین گذر ✔️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *